Knäskada


Jag hatar att alltid få ont av att springa och hoppa runt, idag hade vi ju orientering på idrotten, jag tycker faktist att det är jätte kul tills knäna börjar svika mig, det känns som knivar i hela knäna. Jag vet att jag har slatter en sjukdom som är väldigt vanlig hos framförallt killar i 10-16 års åldern men tjejer kan också ha det. Känslan är så himla obehaglig. Va glad att ni som inte har slatter har det! Du kan inte jogga eller idrotta normalt utan att du måste hoppa på ett visst sätt för att inte falla ihop på marken.. Jaja lite onödig fakta om just slatter,



Bra att veta om Schlatters sjukdom.


Det är en irritation av framsidan på skenbenet där knäskålsskenan fäster. Det gör ont nedanför knäskålen, speciellt vid ansträngning. Nedanför knäskålen känns benet ömt. Det brukar också vara svullet på samma ställe.


Problemet är vanligt hos pojkar mellan 10-16 år.


Man vet inte säkert vilken orsaken är, men problemet beror troligen på överansträngning under en period då skelettet inte är färdigutvecklat.
Det hela läker av sig själv. Det kan ta några månader till något år. Ibland kommer dock besvären igen under tonåren vid intensiv ansträngning.


Vad kan jag göra själv?

Den som har besvär bör undvika det som framkallar smärta. Det brukar speciellt vara hopp och språng. Värme är bra botemedel, man kan använda värmeskydd som finns att köpa på sportbutiker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0